ΟΕΕ: 11 προτάσεις για την εφαρμογή των ηλεκτρονικών βιβλίων

Έντεκα παρεμβάσεις, με στόχο την αποτελεσματικότερη εισαγωγή και εφαρμογή των ηλεκτρονικών βιβλίων (myDATA), που προωθεί η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, προτείνει ο Πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, Κωνσταντίνος Κόλλιας, με επιστολή του προς το Διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργο Πιτσιλή.

Ο κ. Κόλλιας, αφού εκφράζει τη θετική γνώμη του ΟΕΕ για τις νέεςηλεκτρονικές υπηρεσίες, που αποσκοπούν στο ψηφιακό μετασχηματισμό της Φορολογικής Διοίκησης και δηλώνει τη στήριξη του Επιμελητηρίου στην προσπάθεια αυτή, προτείνει τα εξής:

➢ Η πιλοτική εφαρμογή να λειτουργήσει για χρονικό διάστημα τουλάχιστον μιας λογιστικής χρήσης, ώστε να υπάρξει ο απαραίτητος χρόνος αφενός μεν οι επιχειρήσεις και οι λογιστές -φοροτεχνικοί να αποκτήσουν εξοικείωση με τα νέα συστήματα και αφετέρου να επιλυθούν προβλήματα τεχνικά και διοικητικά που τυχόν παρουσιασθούν.

➢ Ο χαρακτηρισμός των συναλλαγών σε έσοδα και έξοδα, ανά περίπτωση γραμμής παραστατικού, είναι χρονοβόρα, προβληματική και θα δημιουργήσει μεγάλη καθυστέρηση στους λογιστές – φοροτεχνικούς.

➢ Για το θέμα της επιβεβαίωσης των δεδομένων των τιμολογίων, να υπάρχει απαλλαγή των λογιστών – φοροτεχνικών από οποιαδήποτε ευθύνη. Άμεσα υπεύθυνες για τις συναλλαγές είναι αποκλειστικά οι υπόχρεες οντότητες.

➢ Η μη επιβολή προστίμων για εύλογο χρονικό διάστημα, όχι μικρότερο του έτους, σε περίπτωση τροποιητικών ή εκπροθέσμων δηλώσεων μετά την πιλοτική εφαρμογή των λογιστικών αρχείων ΑΑΔΕ.

➢ Η υποχρεωτική ηλεκτρονική τιμολόγηση να προηγηθεί των ηλεκτρονικών βιβλίων, ώστε έγκαιρα να αντιμετωπισθούν τα τυχόν προβλήματα και το 2020 πρέπει να χαρακτηρισθεί ως έτος πιλοτικής εφαρμογής.

➢ Η ηλεκτρονική διαβίβαση των λογιστικών αρχείων στις πληροφοριακές υποδομές της ΑΑΔΕ να γίνεται ανά τρίμηνο (και όχι στο τελευταίο δεκαήμερο του αντίστοιχου μήνα). Τα λογιστικά αρχεία να ενημερώνονται αυτόματα από τα ηλεκτρονικά αρχεία των βιβλίων που έχουν δημιουργηθεί από τους λογιστές – φοροτεχνικούς για όλες τις οντότητες στον επόμενο μήνα και στον μεθεπόμενο μήνα να γίνονται οι τροποποιήσεις τους σε περίπτωση λάθους ή παράλειψης.

➢ Το τελευταίο τρίμηνο του έτους να κλείνει έως την ημερομηνία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων.

➢ Για παραστατικά και οντότητες που δεν έχουν υποχρέωση να τηρούν ηλεκτρονικά βιβλία (δημόσιο) να δημιουργηθεί αρχείο (εκτός εσόδων και εξόδων) το οποίο οι λογιστές – φοροτεχνικοί θα ανεβάζουν ηλεκτρονικά στο σύστημα της ΑΑ.

➢ Η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών των επιχειρήσεων με τις πληροφοριακές υποδομές της ΑΑΔΕ πρέπει να ακολουθήσει μετά την εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης και της ηλεκτρονικής τήρησης των βιβλίων.

➢ Οι οντότητες, που εκδίδουν ηλεκτρονικά τα τιμολόγιά τους, να υποχρεούνται άμεσα να αναρτούν στο σύστημα τα τιμολόγια.

➢ Οι νέες διαδικασίες θα δημιουργήσουν επιπρόσθετες δαπάνες για τις επιχειρήσεις προκειμένου να συγχρονισθούν τα λογιστικά με τα ηλεκτρονικά βιβλία, όπως η αγορά εξοπλισμού-εφαρμογών και η αναβάθμιση λογισμικού. Για την κάλυψη των δαπανών αυτών, προτείνεται η οικονομική ενίσχυση των επιχειρήσεων με επιδότησή τους μέσω Δράσεων του ΕΣΠΑ.

Δείτε το πλήρες κείμενο της επιστολής εδώ.